Sunday, 25 January 2015

Islam Dan Hiburan..

Bismillahirrahmanirrahim.


Baru2 nie isu kpopp adalah isu yang paling hot di Malaysia. Aku sendiri seakan-akan tak percaya aku berada di Malaysia. Oh begini rupanye hiburan di Malaysia ? Di mana pemimpin kite ? Dimana islam yang kite bwak ? Adakah islam itu hanye sekadar nama ? Tiade hiburan lain kah yg mampu menghiburkan kite ? Em macam2 soalan yg muncul dfikiran aku. Situasi yg almost unbelieveable tapi itulah hakikatnye !



Kenape aku cakap 'unbelieveable' ? Sebab melibatkan anak muda islam yang bertudung. Imam Ghazali kata, "kalau nak lihat masa depan sesebuah negara, maka lihatlah keadaan anak muda hari nie". Ape jadi kpd anak muda harinie ?? Allah.... Aku tknak mention banyak2 tentang dorang tu sbb itu kan aib dorang. Aib kite nanti tak tahu lah cmne kan. Moga Allah ampunkan dosa dorang, moga dorang insaf dan bertaubat. Moga peristiwa itu beri peringatan buat kite sume jgak. Kan ?

Sebenarnye, islam dan hiburan itu berkait rapat. Islam tak mengharamkan hiburan asalkan ia mematuhi syariat. Hiburan itu adalah lumrah, tapi mcm mana cara kite treat lumrah tu lah yang menjadi perosoalan nye. Contoh nye, kite tengok seorang penyanyi barat, Cat Steven. Jika islam itu mengharamkan hiburan, kenape Cat Steven boleh memeluk islam dan masih meneruskan karier nye sebagai seorang musician meskipun telah memeluk islam ? Jelas, islam tak pernah mengharamkan hiburan, tapi kite lah yang harus mmbatasi hiburan tersebut. Dan selepas memeluk islam, Yusuf Islam (Cat Steven) masih lagi berkecimpung dalam dunia hiburan tapi, dye tukar cara hiburan yang dsampaikan kpd masyarakat. Hiburannye lebih berbentuk ketuhanan dan islam. It doesn't matter pun kite nyanyi ke ape ke, tapi,, tapi make sure tak bertentangan dengan garis panduan islam. Itu jer.



Kalau tentang isu kpopp tu, aku salahkan pemimpin. Titik. Sebab ape ? Kalau pemimpin tak benarkan hiburan kpopp tersebut dbwak masuk dalam Malaysia, tak mungkin akan ade hiburan yang sebegitu di negara kite nie. Come on, kite nie negara islam. Kenape mesti mengagungkan hiburan barat ? Sedangkan islam ade hiburan yang tersendiri. Tak cukupkah dengan program Akademi Fantasia, Kilauan Emas dan sebagainye yang merosakkan akhlak anak muda ? Bukan sahaje rosak akhlak anak muda, malahan dah lari jauh dari hiburan yg Allah gariskan kpd kite. Hmm sedih tengok pemimpin sekarang nie. Sebab tu lah kite perlukan pemimpin yang berjiwa murabbi, berfikrah haraki. Bukan nye pemimpin yang berlagak seperti nabi tapi syariat islam dketepi. Aku tak tujukan kpd sesape, tapi kite reflect diri memasing. Setiap drpd kite ialah pemimpin, Dab setiap pemimpin pasti akan dpertanggangungjawabkan oleh Allah d akhirat kelak. Jadi, nikmat Tuhan kamu yg mana lagi kah yang kamu dustakan wahai pemimpin ?

Ya Islam tak mengharamkan hiburan. Buktinye Baginda Rasulullah SAW sendiri brpesan kepada Saidina Hanzalah supaya tidak terlalu syadid. Ade masa kite beribadah dan ade masa nye jgak kite berhibur ikut syariat islam. 

Teringat, aku pernah pergi satu talk Tarbiah Sentap oleh Ustaz Adnin Roslan. Dia kata, yang halal itu jelas dan yang haram itu jgak jelas. Yang halal tetap halal, yang haram tetap haram. Dan Allah sendiri berfirman dalam Surah Ma'idah ayat 4 “Mereka menanyakan kepadamu: "Apakah yang dihalalkan bagi mereka?." Katakanlah: "Dihalalkan bagimu yang baik-baik”. So ofkos laa yang tidak diharamkan itu adalah perkara yang baek, dan yang diharamkan tu plak adalah bende yang yang tak baek. Jadi hiburan yang tidak mengandungi unsur yang mengharamkan adalah harus. Sebab ape ? Boleh tanye ustaz ye, aku tak arif nak explain, kang silap plak. Heee




Jadi, kite jadikan islam as the way of life. Cukup2 lah kite tengok drama korea tu, cukup2 lah jadi peminat kpopp. Sape lagi yang berhak untuk ubah diri kite kalau bukan kite sendiri. Ye dop ? Alhamdulillah aku bersyukur sangat sbb aku xpernah minat korea malahan aku tak pernah pun tengok drama korea or ape ke. Dan harapnye aku tak akan minat. Ameen.

Aku teringat dalam Surah Muhammad, tapi xingat ayat berape, ade disebut "addunya laibuu' wa lahwu". Sungguh dunia ini ialah permainan dan senda gurau. Jadi cmne kite nak mainkan dunia nie ? Mcm mane pengakhiran sebuah permainan tu ? Tepuk dada tanye iman.

Ok sama2 kite muhasabah diri.





No comments:

Post a Comment