Thursday, 14 August 2014

Cukupkah Sekadar Simpati ?

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt.

Rasenye masih belum terlambat lagi untuk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin. Hmm ntah dah syawal ke berape nie,, lambat plak ucapan raye aku. Heee sebenarnye sebab busy, so xsempat pun pegang lappy.

Dan semalam.................... dapat result sem 2 degree. Tak tahu nak cakap sedih ke hepi ke,, tapi sedih tu ofkos laa sebab pointer drop *menangis*. Tapi ape2 pun aku still bersyukur dgn result tersebut. At least tak perlu repeat mane2 paper n Alhamduillah organic chemistry and physics pun tak lah seteruk yang aku predict. Alhamdulillah wa syukurillah. Tak lupe jgak, tahniah di ucapkan kpd sume sahabat2. Jgn bersedih dgn result. Allah kurniakan keputusan yang setimpal dgn usaha kite. So next sem kite tingkatkan lagi usaha. In shaa Allah. Ape2 pun kene ingat, pointer bukanlah segala-galanye. Kite belajar bukan untuk kejar pointer tapi ini adalah jihad kite fisabilillah. Sesungguhnye, ilmu bukan di ukur berdasarkn pointer, tetapi macam mana kite manfaatkn ilmu yg kite peroleh demi memajukan ummah dan agama kite. *senyum*

Okay banyak lah plak aku membebel.. Hihi



Back to the topic "Cukupkah sekadar simpati ?". Hmm agak2nye kan, hanye dengan sifat 'simpati' yang ade pada kite, mampukah kite menolong saudare2 seislam kite di Gaza dan Palestine ? Jangan hanye merase simpati jer,, sebaliknye kite perlu pupuk sifat empati. Dipendekkan cerite, sebagai muslim, antara peranan kite untuk membantu umat islam disane adalah dengan doa, boikot dan jugak infaq. Jadi ayuh sama2 kite carik peluang bagaimana kite nak membantu saudara seislam kite dsane.

Boikot ? Kenape perlu boikot ? Ade segelintir manusie yang mengatakan boikot produk israel adalah satu kebodohan. Hmm tapi tidak bagi aku ! Sebaliknye, boikot produk israel adalah satu usaha untuk kite lumpuhkan ekonomi israel. Philip Slater pun kate "The only way to have a viable economy is to make things for people to buy so they'll have job and got enough money to buy things". Ekonomi sememangnye tunjang utame bagi kuase barat. Jadi marilah kite jadikan israel bankrap. Secara tidak sedar,, kite jugak sedang melumpuhkan kekuasaan mereka untuk memiliki senjata, bom dan sebagainye.



Mungkin kite tertanye-tanye, adakah 'boikot' mampu memberi kesan positif terhadap situasi yang berlaku di Gaza dan Palestine ? Meh dengar cerite dan pengalaman aku sendiri. Sebelum nie, aku seorang yang sangat gemar makan McD. Suke sangat double cheese burger dye. Dan bila mane sahabat2 cakap tentang isu boikot, aku tertanye-tanye "Kalau orang laen tak boikot McD, knape aku perlu boikot ? Tak beri ape2 kesan pun". Jahatnyeeee aku cakap cmtu. Astagfirullah. Tapi sejak aku dapat kesedaran, aku memang dah tak makan Mcd.. Dan sekarang aku terfikir, kenape dulu aku beli McD dan support israel sedangkan mereka telah membunuh dan menyiksa bangsa seagame dgn aku di Gaza, Palestine dan sebagainye. Ok menyesal dan sejak dari tu lah, aku dah tknak makan McD walaupun sekarang dah terbayang-bayang set double cheese burger dye. Hermm.




“dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya: sedang Allah mengetahuinya, apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)” - Al Anfal ayat 60



Sebagai pengajaran, mungkin kite rase boikot tak akan beri ape2 kesan pun kan ? Tapi percayalah, setiap yang kite lakukan, ade penilaian nye disisi Allah. Setiap usaha kite ke arah 'boikot', mampu menyelamatkan nyawa dan nasib saudara2 seislam kite di Gaza dan Palestine. In shaa Allah. Dan bila mane kite rase " Knape aku perlu boikot sedangkan org laen tak boikot ?",, kite renung kembali kisah Nabi Ibrahim A.S. Ketike Nabi Ibrahim dibakar oleh kaum nye, ade seekor burung kecil melihat kejadian tersebut. Lalu, burung itu pun berulang-alik mencari air dan mengisi didalam paruhnye dengan harapan dia mampu memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim. Perbuatan burung tersebut diperhatikan oleh makhluk Allah yang laen. Lalu mereka pun bertanye kpd burung tersebut "Kenape kamu begitu bersusah-payah mmadamkan ape tersebut sedangkan kamu tahu air yang sikit tak akan mungkin bisa memadamkan nye ?" Lalu jawab burung tersebut "walaupun air yang aku carik belum tentu mampu memadamkan api tersebut, namun aku perlu menegakkan kebenaran melalui kemampuan diriku sendiri kerana Allah tak akan mmpersoalkan kpd aku sama ade aku berjaye mmadamkan api tersebut atau tidak tapi Allah melihat bagaimana usaha aku untuk menentang kezaliman." Allahurabbi..


Korang faham citer tersebut kan ? Jadi marilah sama2 kite betulkan mindset kite. Memang tidak dapat dinafikan, susah untuk kite fully boikot produk israel sbb hampir kesemua produk yang wujud di Malaysia hari ini ialah produk israel. Tapi slow2 kite cuba untuk boikot. Kite jadikan situasi yang berlaku sekarang nie sebagai satu cabaran untuk kite mencipta produk2 keluaran umat islam yang lebih hebat dan berkualiti pada masa yang akan datang. So tak perlulah nak bergantung kpd produk israel semat-mate. Sungguh Allah melihat bagaimana usaha kite untuk menegakkan kebenaran dan syiar islam. Jika kite tak mampu menderma utk Palestine dan Gaza, hentikanlah pembelian produk israel. Imam Assyahid Hassan Albanaa pernah berkate "Palestin bukanlah isu Timur Tengah, bukan jugak isu umat arab smate. Tapi ia adalah isu umat islam semue". Kalau penduduk Jepun pun mampu boikot dan protes produk israel, Kenape tidaknye kite ?? #KullunaGhazah


From the river to the sea, Palestine will be free.Ameen in shaa Allah

No comments:

Post a Comment